Vanlige spørsmål

Finner du ikke svar på ditt spørsmål her? Ta kontakt: kontakt@boklibris.no

 

Spørsmål fra kunder:

Har dere begynt å sende til andre land igjen?

I 2023 sluttet vi å sende til andre land. Etter veldig mange forespørsler om sending av bøker til andre land, har vi i januar 2024 igjen åpnet opp for Sverige og Danmark. Fungerer dette greit kan vi vurdere å åpne for andre land. Blir det igjen for mye arbeid med bortkomne pakker, reklamasjon og andre henvendelser, kommer vi til å stenge for andre land for godt. Boklibris.no har ikke tid og kapasitet til å håndtere savnede pakker på verdensbasis.

Hvorfor får jeg ikke gratis porto når beløp er over 400,- før rabatt?

Samlet beløp på alle bøker du bestiller må overstige kr. 400,- før du kan få gratis levering. Selve portokostnaden regnes ikke med.

Hvordan får jeg Bokvenn-rabatten min?

Alle Bokvenn-rabatter aktiveres når boka legges i "Handlekurven". Du må være innlogget på din kundekonto for at dette skal fungere.
Du kan logge inn ved å klikke på "Din konto" i menyen eller ved å klikke på "Logg inn Bokvenn" når du kommer til kassa.
Når du er innlogget trenger du ikke skrive navn og adresse i kassa, dette ligger allerede der.
Vær oppmerksom på at automatiske rabatter overstyrer hverandre etter hvilken rabatt som gir mest avslag i prisen. Du kan ikke får flere rabatter oppå hverandre. 

Det står "Smussomslag er synlig brukt" på de fleste bøker. Hvorfor?

Alle som har kjøpt en ny bok har opplevd at allerede før du kommer hjem har smussomslag fått synlige merker. 
De fleste bøkene som vi har merket med "Synlig brukt" er så og si "som nye". Er det tegn til bruksmerker skriver vi at boken eller smussomslag har naturlige bruksmerker. De fleste bøkene våre er lest, minst en gang. Da får ofte smussomslag bruksmerker. 

Skriver vi at "Boken er som ny", da har boken ingen bruksmerker.

Har dere sluttet å sende bøker til andre land?

Ja. 25.04.2023 sluttet vi å sende pakker til utlandet. Dette fordi mange pakker blir borte, kommer i retur eller annet.
Vi har ikke kapasitet til å håndtere dette. 27.01.2024 åpnet vi igjen for pakker til Sverige. Vi prøver, og ser hvordan det går. Det er mulig vi åpner for andre land igjen, hvis sending til Sverige fungerer bra. 

Kan jeg Vippse inn penger for en ordre?

Du kan ikke Vippse til oss uten å ha mottatt en forespørsel i din Vipps fra oss.
Du kan ikke Vippse til vårt telefonnummer. Du kan heller ikke Vippse til oss på andre måter.
Når du legger inn en ordre, velger Vipps og "Sjekker ut", får du en forespørsel på skyldig beløp fra oss i din Vipps-app. Du må godkjenne denne, og da går din Ordre igjennom. Du mottar da en bekreftelse på E-post. 

Ringer du inn din ordre, mottar du også en forsrpørsel i Vipps på samme måte som nevnt over.

Hvorfor må jeg oppgi mobilnummer?

Alle nettbutikker krever mobilnummer til mottaker. Dette for at kunden skal få SMS med sporing og info om levering og fordi posten skal kunne kontakte mottaker hvis pakken ikke passer i postkassa, blir forsinket eller borte. Mobilnummer som oppgis brukes ikke til andre formål eller av andre aktører.

Har dere lærebøker/pensum-bøker?

Nei. Det er så mange andre som selger skole/studiebøker, så det holder vi oss unna.

Hvordan avgjør dere pris på bøkene?

Vi "googler alle boktitler før vi registrerer dem.
Da ser vi om bøkene er tilgjengelige hos andre, og hvilket prisnivå bøkene ligger på.
Boklibris.no skal alltid være billigere enn andre nettbokhandlere.
Finner vi lett bøkene, har vi et vektsystem som kalkulerer hva vi må ha for å gå i pluss.
(bok + utgifter til emballasje og porto)
er boka vanskelig eller umulig å få tak i, finner vi vår egen pris.

 

Kan jeg ringe inn min ordre?

Ja, det kan du. Du kan ringe inn din ordre på telefon 22 12 50 62. 
Da vi har blitt lurt for mange ganger, sender vi nå ikke pakker med faktura direkte fra boklibris AS. 
Vil du bestille via telefon/E-post må du betale via Vipps, før din pakke sendes.
N.B. Husk at din Vipps må være mottakelig for "faktura" fra bedrift.

Når sendes pakken min?

Postbilen henter pakker hos oss hver dag (mandag til fredag) klokken 11:00
Du mottar en E-post når pakken er sendt

- Når er det åpent i Brandbu?

Se åpningstider her.

 

- Jeg prøver å bestille, men får beskjed om at E-postadressen min allerede er i bruk...

Hvis du tidligere har opprettet en bruker, og handlet i butikken, må du logge deg på med E-post og kode. Du kan klikke på "Glemt passord" for å få tilsendt nytt.
Hvis du ønsker, kan vi slette din bruker. Da tar du kontakt med oss.

 

- Jeg har ventet lenge nå, hvor er pakken min?

Den dagen vi sender din ordre vil du motta en E-post som forteller at din pakke er sendt. Du finner et sporingsnummer i denne E-posten. Klikk på dette, og se hvor pakken befinner seg. Har du bestilt en liten pakke, som passer i postkassa, skal pakken leveres der. Har du bestilt en større pakke, vil du få en SMS når pakken kan hentes på butikken. Mange, som har valgt "Digipost", får melding om pakker der. Har du fortsatt ikke mottatt pakken din etter en uke, vil vi gjerne høre fra deg. 

 

- Jeg søker, men finner ikke boka...

Når du søker etter bøker eller forfatter må du bruke riktige tegn. Ø eller Ö kan gjøre en forskjell. Æ eller Ä osv.

Det er ikke alltid søkemotoren forstår hva du mener, hvis du ikke skriver riktig.
Når vi registrerer bøker i nettbutikken er vi veldig opptatt av å skrive riktig. Både stavemåte og bruk av tegn og mellomrom. Skriver du feil, kan søkemotoren misforstå.

I forfatterens navn setter vi alltid punktum etter initialer. F.eks: P. D. James. Ikke P D James. Dette hjelper søkemotoren til å finne riktig forfatter, istedet for alt innhold med samme bokstaver.

Vi anbefaler bruk av enkle søkeord, gjerne de skjeldneste. Vil du finne bøker av Knut Hamsun, er søkeordet Hamsun bedre enn søkeordet Knut. Leter du etter en bok om Brandbu, kan du skrive Brandbu istedet for bokens tittel. o.s.v.

Finner du ikke boken du søker kan dette skyldes at vi ikke har den på lager, eller at søkeordet er svakt.

Du kan alltid ringe oss på telefon 45850166 eller sende en E-post til post@boklibris.no  

 

- Jeg vil betale bøkene mine med Vipps, men får det ikke til.

Når du vil betale med Vipps, handler du på vanlig måte.

Når du kommer til kassen, velger du Vipps, og taster inn mobilnummeret ditt.

Deretter må du inn i Vipps-appen på mobilen din og godkjenne beløpet. Handelen vil nå gå igjennom, hvis du har nok penger på konto.
N.B. Første gang du handler med Vipps i en nettbutikk, må du aktivere Vipps for dette. Info om Vipps finner du på Vipps.no.

Et alternativt valg er kort eller Faktura.