Send oss en E-post.
Bokanmeldelser som blir lagt ut premieres med flaxlodd.
Du kan være anonym om du vil... :)

Hans-Arne anmelder

Helga Flatland - Bli hvis du kan. Reis hvis du må

Det er lett å kjenne seg igjen i miljøet, og da mener jeg hvis du kommer fra ei lita bygd. Det gjør jeg.

Jeg ble raskt revet med av historiens intensitet og tilstedeværelse. Momenter og inntrykk som lett plasserte meg i handlingen, fristet meg til å lese videre.  Etter hvert ble handlingen sterk og utfordrende, og dessverre ble slutten litt for svak for meg. Det er mulig historien burde vært avsluttet noe tidligere, men jeg liker måten Helga Flatland skriver på, og jeg liker at historien gjentar seg, sett fra forskjellige perspektiver.

Absolutt en bok jeg vil anbefale.

Bli hvis du kan. Reis hvis du må ; Alle vil hjem, ingen vil tilbake ; Det finnes ingen helhet

Trilogien Bli hvis du kan, består av disse bøkene:
Bli hvis du kan, reis hvis du må: Fire unge barndomsvenner fra den samme bygda - Tarjei, Trygve, Bjørn og Kristian - verver seg til de norske styrkene i Afghanistan. Bare én av dem kommer hjem i live. Hvorfor dro de egentlig? Hva med de som er igjen? Hvilke krefter påvirker våre valg? Romanen handler om å vokse opp i, være omgitt av og bryte opp fra en trygghet som ikke lenger kjennes trygg.

Alle vil hjem, ingen vil tilbake: Tarjei, Kristian og Trygve er døde. Tarjeis søster Julie, nabogutten Sigurd som var forelsket i Trygve, og Mats, Julies tilsidesatte kjæreste, er i ferd med å etablere sitt voksne liv i skyggen av sorgen. De merker alle på sitt vis hvor møysommelig og krevende det er å komme hjem - til seg selv og alt som må rives opp og bygges på nytt.

Det finnes ingen helhet: Det er desember 2012. Fem år har gått siden Tarjei, Trygve og Kristian ble drept i Afghanistan. Ragnhild, bygdas lege, vet mye om hva som fikk guttene til å reise, og hva dødsfallene har gjort med dem som ble igjen. Gjennom hennes blikk ser vi hvor ulikt menneskene forholder seg til tap, erkjennelse og overlevelse.

Hans-Arne anmelder

Emile Ajar - Med livet foran seg

Det er ikke ofte jeg ler høyt av bøker jeg leser, men mens jeg leste Emile Ajars bok om lille MOMO, skjedde det flere ganger. Det står respekt av den jobben Anne Elligers har gjort i oversettelsen av boka. Velvalgte ord og uttrykk som lett lar oss tro det er språket til en ung gutt. Jeg har sjelden opplevd en bok der språket er så gjennomført bra. Dette er ikke en høydare, rent litterært, men en morsom og fengende bok.

Hans-Arne.

Med livet foran seg fortelles av Momo, en nysgjerrig og uskyldig arabisk gutt med et stort hjerte. Han vet ikke mye om seg selv, ikke engang hvor han kommer fra og hvor gammel han er. Det er madame Rosa, en pensjonert jødisk prostituert, som lærer ham alt om livet i Paris-forstaden Belleville, og hva som ligger foran ham. Med vidunderlige personer, hjerteskjærende handling og selvoppfunnet språk har forfatteren skapt et mesterverk som har vært helt stildannende.