Har du en bok du vil anbefale?
Send oss en E-post.
Bokanmeldelser som blir lagt ut premieres med flaxlodd.
Du kan være anonym om du vil... :)

Hans-Arne anmelder
Anthony Doerr - Alt lyset vi ikke ser

EN BLIND FRANSK JENTE. EN FORELDRELØS TYSK GUTT. BEGGE KJEMPER FOR Å OVERLEVE. ET SKJEBNEMØTE I DET OKKUPERTE FRANKRIKE DER TO LIV ENDRES FOR ALLTID. Marie-Laure bor med faren i Paris nær det naturhistoriske museet, hvor han er låsemester for museets tusener av låser. Når Marie-Laure blir blind som seksåring, bygger pappa en perfekt miniatyr av nabolaget så hun kan memorere det med hendene og finne veien hjem på egenhånd. Når hun er tolv år, okkuperer nazistene Paris. Hun og pappa flykter til festningsbyen St. Malo ved kysten, til et familiemedlem. Med seg bærer de en hemmelighet: En juvel som kanskje er museets mest verdifulle edelsten. Har de fått utlevert den ekte steinen eller bare en av flere kopier? Den ekte steinen har en urgammel spådom over seg. Og hensynløse nazister jakter på den. I en gruveby i Tyskland vokser foreldreløse Werner opp på barnehjem. Hans tekniske begavelse skaffer ham innpass i Hitlers brutale ungdomsorganisasjonen. Werner blir sendt ut på oppdrag for å spore og knuse motstandsfolk på kryss og tvers i Europa. Sjokkert over krigens og nazistenes brutalitet, ender han i St. Malo, hvor hans skjebne flettes sammen med Marie-Laure.

Hans-Arne skriver:

Dette er en bok som du må gi litt tid før du er igang. Etter det er det vanskelig å legge den fra seg. Historien om Marie-Laure og Werner, og en hel rekke andre personer, er fengslende, medrivende og informativ. Ja, det ligger en god del krigshistorie her. Det jeg likte aller best med denne boka er måten forfatteren har vevd historien til de to hovedpersonene sammen. Hvordan mange små detaljer sakte men sikkert flettes sammen, og stadige treffpunkter gir deg en liten oppkvikker. Her ligger det mye planlegging, forskning og detaljert kunnskap bak hver side. I motsetning til serien, som kom i 2023, har boken en overraskende grov, og tildels fæl slutt. Dette synes jeg også var fint, rent litterært. Jeg skal ikke røpe for mye, men det blir ingen "happy ending", uten at dette betyr at det ikke går slik du håper/tror. Men, så er spørsmålet: Gjør det det?

Serien er helt annerledes enn boka. Skal du se den, les boka først!

Denne boken vil jeg anbefale!

Hans-Arne anmelder
Marianne Fredriksson - Simon og eiketrærne

Innhold:

Boken om Simon og hans oppvekst i Göteborg under 2. verdenskrig har grepet titusener av lesere. Simon er jøde og adoptivbarn i en sosialdemokratisk familie. På skolen treffer han Isak, jøden fra Berlin som med nød og neppe har unnsluppet nazistenes klør. Gjennom ham og hans familie kommer Simon nærmere sin jødiske arv. Men selve grunnfjellet i Simons verden er Karin, adoptivmoren, som dominerer hjemmet med sin trygghet og varme. Marianne Fredriksson har skrevet en fascinerende familiekrønike om utvikling, søken etter identitet og frigjøring. Men like spennende som det ytre hendelsesforløpet er det underliggende

Hans-Arne skriver:

Jeg har vært litt flau over å ikke ha lest Simon og eiketrærne. Dette er en av bøkene alle bør lese, og nå har jg gjort det.

En positiv opplevelse, med en overaskende måte å skrive på. Marianne Fredriksson har latt fantasi og penn sveve vidt omkring i denne fine boken om den lille familien og deres omkrets i Sverige, før, under og etter 2. verdenskrig.

Historien er fargerik og vilter, og til tider spennende og trist. Det er en fyldig historie som tar leseren til et stort univers, fanget i en liten gutt og hans oppvekst.

Marianne Fredriksson skriver veldig bra, og stemning og atmosfære tar leseren lett med inn i fortellingen.

Til tider synes jeg fantasien til forfatteren mister fotfeste, og jeg leser mest for å komme videre, men dette er Marianne Fredrikssons skrivemåte, og det er overkommelig når man har akseptert det. Boka ville trolig vært like god uten de største "utskeielser", men det er min mening.

Bør leses!

Hans-Arne anmelder
John Grisham - Stevningen

Innhold:

Dommer Atlee vet han skal dø, og ber begge sønnene om å komme hjem for å diskutere i boet. Ray drar motstrebende sørover til hjembyen. Men dommeren dør for tidlig, og etterlater seg en sjokkerende hemmelighet som bare Ray vet om. Og muligens en annen ...

Hans-Arne skriver:

Leser du John Grishams bøker, har du vært borti Dommer Atlee tidligere. Nå er han gammel, og han er pensjonert.

Liker du rettsalskrim, og forventer deg det, blir du overrasket. Denne gang går Grisham utenfor rettsalen. Stemningen er imidlertid den samme og rettsmiljøet og spenningen  som vi kjenner fra John Grishams bøker er absolutt til stede, selv om handlingen befinner seg ute i samfunnet, mer enn i rettsmiljøet. Vi møter to brødre som har to helt forskjellige liv og forskjellig moral. Boken er velskrevet og ikke en typisk krim. Dette gjør at den paasser like godt til ikke-krimlesere som krimlesere.

Har du ikke lest Grisham tidligere, kan dette være en fin bok å starte med.

Hans-Arne anmelder
Carlos Ruiz Zafon - Vindens skygge

Innhold:

En vittig, fengslende og mangfoldig spenningsroman fra et spøkelsesaktig Barcelona. Da Daniel er 10 år, tar faren -- som er antikvar -- ham med til en bygård i gamlebyen i Barcelona. Huset er halvt skjult, inneholder endeløse ganger med bokhyller og kalles .De glemte bøkers kirkegård.. Her finner Daniel boken Vindens skygge, som holder ham oppe natten igjennom. Mannen som skrev den, ble funnet drept mange år tidligere. Da andre antikvarer i Barcelona får høre hvilken bok Daniel har funnet, tilbyr de ham hva som helst for boken. Men Daniel er ubestikkelig; han vil ikke skille seg av med boken for alt i verden.Etter som årene går, begynner det å skje reddsomme ting omkring Daniel, blant annet blir han oppsøkt gjentatte ganger av en mann uten ansiktstrekk, som lukter svidd. Mannen sier han er en av hovedpersonene i Vindens skygge, og krever at Daniel gir ham boka. De mystiske opptrinnene skrur ham inn i en skruestikke av gåter, personer og steder i hjertet av det gamle Barcelona.

Hans-Arne skriver:

Jeg hadde veldig stor glede av Vindens skygge da jeg leste den første gang. Boken hadde akkurat kommet ut, og den traff meg på en måte som gjorde at jeg har sagt: "VINDENS SKYGGE ER DEN BESTE BOKA JEG HAR LEST".
I vinter leste jeg boka på nytt. Jeg hadde selvfølgelig høye forventninger, den beste boka jeg hadde lest. Jeg ble ikke skuffet, men boka er ikke like bra som den var for 23 år siden.

Jeg blir fortsatt fasinert av "De glemte bøkers kirkegård" og i dag drar jeg lett paraleller til min egen "bok-kirkegård" Boklibris.no.
Boka er veldig godt skrevet. Carlos Ruiz Zafon har et rikt språk.  Jeg ble litt overrasket over den fløyelsmyke kjærlighetshistorien til Daniel. Jeg husket ikke at dette var så dominerende. Paralellen mellom bokens to hovedpersoner, Daniel og Julián hadde jeg også glemt, men det var en god og viktig detalj i historien.

Til tider minner denne historien mer om et eventyr, spesielt i språk og form. Litt kjedelig innimellom, men jeg er glad jeg leste Vindens skygge en gang til. Prøv den du også! :)

Hans-Arne anmelder

Helga Flatland - Bli hvis du kan. Reis hvis du må

Det er lett å kjenne seg igjen i miljøet, og da mener jeg hvis du kommer fra ei lita bygd. Det gjør jeg.

Jeg ble raskt revet med av historiens intensitet og tilstedeværelse. Momenter og inntrykk som lett plasserte meg i handlingen, fristet meg til å lese videre.  Etter hvert ble handlingen sterk og utfordrende, og dessverre ble slutten litt for svak for meg. Det er mulig historien burde vært avsluttet noe tidligere, men jeg liker måten Helga Flatland skriver på, og jeg liker at historien gjentar seg, sett fra forskjellige perspektiver.

Absolutt en bok jeg vil anbefale.

Bli hvis du kan. Reis hvis du må ; Alle vil hjem, ingen vil tilbake ; Det finnes ingen helhet

Trilogien Bli hvis du kan, består av disse bøkene:
Bli hvis du kan, reis hvis du må: Fire unge barndomsvenner fra den samme bygda - Tarjei, Trygve, Bjørn og Kristian - verver seg til de norske styrkene i Afghanistan. Bare én av dem kommer hjem i live. Hvorfor dro de egentlig? Hva med de som er igjen? Hvilke krefter påvirker våre valg? Romanen handler om å vokse opp i, være omgitt av og bryte opp fra en trygghet som ikke lenger kjennes trygg.

Alle vil hjem, ingen vil tilbake: Tarjei, Kristian og Trygve er døde. Tarjeis søster Julie, nabogutten Sigurd som var forelsket i Trygve, og Mats, Julies tilsidesatte kjæreste, er i ferd med å etablere sitt voksne liv i skyggen av sorgen. De merker alle på sitt vis hvor møysommelig og krevende det er å komme hjem - til seg selv og alt som må rives opp og bygges på nytt.

Det finnes ingen helhet: Det er desember 2012. Fem år har gått siden Tarjei, Trygve og Kristian ble drept i Afghanistan. Ragnhild, bygdas lege, vet mye om hva som fikk guttene til å reise, og hva dødsfallene har gjort med dem som ble igjen. Gjennom hennes blikk ser vi hvor ulikt menneskene forholder seg til tap, erkjennelse og overlevelse.

Hans-Arne anmelder

Emile Ajar - Med livet foran seg

Det er ikke ofte jeg ler høyt av bøker jeg leser, men mens jeg leste Emile Ajars bok om lille MOMO, skjedde det flere ganger. Det står respekt av den jobben Anne Elligers har gjort i oversettelsen av boka. Velvalgte ord og uttrykk som lett lar oss tro det er språket til en ung gutt. Jeg har sjelden opplevd en bok der språket er så gjennomført bra. Dette er ikke en høydare, rent litterært, men en morsom og fengende bok.

Hans-Arne.

Med livet foran seg fortelles av Momo, en nysgjerrig og uskyldig arabisk gutt med et stort hjerte. Han vet ikke mye om seg selv, ikke engang hvor han kommer fra og hvor gammel han er. Det er madame Rosa, en pensjonert jødisk prostituert, som lærer ham alt om livet i Paris-forstaden Belleville, og hva som ligger foran ham. Med vidunderlige personer, hjerteskjærende handling og selvoppfunnet språk har forfatteren skapt et mesterverk som har vært helt stildannende.