Vanlige spørsmål

Finner du ikke svar på ditt spørsmål her? Ta kontakt: kontakt@boklibris.no

Viktig: Ikke brukt "tulleadresse". Den adresse som er bestemt, der du bor, er den adresse som gjelder. Brukt den adresse som du har registrert hos posten. Bor du i Grong, skriv Grong, ikke Øverdalen eller nerbygda. Bor du på Minde, ikke skriv Minde, skriv Bergen. Altså, det riktige poststed. 

Spørsmål fra kunder:

Har dere sluttet med levering på dør?"

Vi har dessverre stengt for levering på dør? Postnord har tredoblet prisen "over natta". Vi jobber med saken...

Jeg kommer ikke videre til "Betaling"

Alle felt må fylles ut. Ikke skriv for- og etternavn i feltet for fornavn. Ikke skriv poststed i felt for postnummer. Husk; mobilnummer må legges inn. osv. Du kan ikke komme videre før alle felt merket * er fylt ut. Du må også "huke av" at du har lest og godkjent salgsbetingelser. Etter dette kan du velge betalingsmåte og sende inn din ordre.

Har dere sluttet å sende til Sverige og Danmark?

Ja. 21. august 2024 oppdaterte Posten/Bring sine tollregler/krav. Dette blir for mye arbeid for den lille omsetning ordrer fra Sverige og Danmark genererer. Derfor sender vi nå ordrer kun innad i Norge.

Jeg har bestilt bøker med levering til postkassa. På sporing står det leveres av Posten på vegne av Postnord. Hvem er det som leverer? Hvorfor er det sånn?

Det er helt riktig. Alle pakker til postkassa leveres av Posten. Siden Posten er mye dyrere enn Postnord, benytter vi Postnord. Ironisk nok leverer ikke Postnord til postkassa, så det gjør Posten på vegne av Postnord. Dette er, merkelig nok, mye billigere for oss, og like raskt og bra for kundene.

Kan jeg få rabatt på allerede registrert ordre?

Du kan ikke få rabatt på allerede registrert ordre. Du må melde deg inn i Bokvenn kundeklubb før du bestiller bøker, hvis du vil ha rabatt. Boklibris.no kan ikke ta kostnadene det medfører å kreditere beløp på eksisterende bestillinger.

Kan dere sende mine ordrer sammen og kreditere portoutgifter på mine andre ordrer?

Har du bestilt flere ordrer, som enda ikke er sendt, kan vi, hvis det er mulig, sende bøkene samlet. Dette så fremt ikke våre utgifter blir større enn det du har betalt for levering. Vi kan ikke kreditere det du har betalt i porto. Kundene våre betaler betydelig mindre i porto enn de reelle utgifter vi har. Det er dessuten gebyr på alle transaksjoner, også refusjon. 

Jeg får ikke til å bestille, for jeg får ikke logget inn.

Du trenger ikke logge inn på Bokvenn eller abonnere på vårt nyhetsbrev for å bestille bøker hos oss.

Når du kommer til kassa, fyller du ut alle felt med navn, adresse, mobilnummer og E-post. Vi anbefaler at du legger inn riktig mobilnummer og riktig E-postadresse. Det er også viktig at adresse og postnummer er riktig. Skriver du feil kan pakken komme i retur, eller bli borte. Vi erstatter ikke pakker som blir returnert eller borte på grunn av feil adresse/mobil/E-post. 

Ønsker du å logge inn for å få din Bokvenn-rabatt, men ikke får logget inn, klikker du på "Glemt passord" og får tilsendt nytt på din registrerte E-post. 

Har du avmeldt deg på vårt nyhetsbrev, er din Bokvenn-konto slettet, og du har ikke lenger tilgang. Du kan da registrere deg på nytt, hvis du ønsker. 

Hvorfor får jeg ikke gratis porto når beløp er over 500/600,- før rabatt?

Samlet beløp på alle bøker du bestiller må overstige kr. 500 for bokvenner/600 for "ikke bokvenner" før du kan få gratis levering. Selve portokostnaden regnes ikke med.

Hvordan får jeg Bokvenn-rabatten min?

Alle Bokvenn-rabatter aktiveres når boka legges i "Handlekurven". Du må være innlogget på din kundekonto for at dette skal fungere.
Du kan logge inn ved å klikke på "Din konto" i menyen eller ved å klikke på "Logg inn Bokvenn" når du kommer til kassa.
Når du er innlogget trenger du ikke skrive navn og adresse i kassa, dette ligger allerede der.
Vær oppmerksom på at automatiske rabatter overstyrer hverandre etter hvilken rabatt som gir mest avslag i prisen. Du kan ikke får flere rabatter oppå hverandre. 

Det står "Smussomslag er synlig brukt" på de fleste bøker. Hvorfor?

Alle som har kjøpt en ny bok har opplevd at allerede før du kommer hjem har smussomslag fått synlige merker. 
De fleste bøkene som vi har merket med "Synlig brukt" er så og si "som nye". Er det tegn til bruksmerker skriver vi at boken eller smussomslag har naturlige bruksmerker. De fleste bøkene våre er lest, minst en gang. Da får ofte smussomslag bruksmerker. 

Skriver vi at "Boken er som ny", da har boken ingen bruksmerker.

Kan jeg Vippse inn penger for en ordre?

Du kan ikke Vippse til oss uten å ha mottatt en forespørsel i din Vipps fra oss.
Du kan ikke Vippse til vårt telefonnummer. Du kan heller ikke Vippse til oss på andre måter.
Når du legger inn en ordre, velger Vipps og "Sjekker ut", får du en forespørsel på skyldig beløp fra oss i din Vipps-app. Du må godkjenne denne, og da går din Ordre igjennom. Du mottar da en bekreftelse på E-post. 

Ringer du inn din ordre, mottar du også en forsrpørsel i Vipps på samme måte som nevnt over.

Hvorfor må jeg oppgi mobilnummer?

Alle nettbutikker krever mobilnummer til mottaker. Dette for at kunden skal få SMS med sporing og info om levering og fordi posten skal kunne kontakte mottaker hvis pakken ikke passer i postkassa, blir forsinket eller borte. Mobilnummer som oppgis brukes ikke til andre formål eller av andre aktører.

Hvordan avgjør dere pris på bøkene?

Vi "googler alle boktitler før vi registrerer dem.
Da ser vi om bøkene er tilgjengelige hos andre, og hvilket prisnivå bøkene ligger på.
Boklibris.no skal alltid være billigere enn andre nettbokhandlere.
Finner vi lett bøkene, har vi et vektsystem som kalkulerer hva vi må ha for å gå i pluss.
(bok + utgifter til emballasje og porto)
er boka vanskelig eller umulig å få tak i, finner vi vår egen pris.

Kan jeg ringe inn min ordre?

Ja, det kan du. Du kan ringe inn din ordre på telefon 22 12 50 62. 
Da vi har blitt lurt for mange ganger, sender vi nå ikke pakker med faktura direkte fra boklibris AS. 
Vil du bestille via telefon/E-post må du betale via Vipps, før din pakke sendes.
N.B. Husk at din Vipps må være mottakelig for "faktura" fra bedrift.

Når sendes pakken min?

Postbilen henter pakker hos oss hver dag (mandag til fredag) klokken 11:00
Du mottar en E-post når pakken er sendt

- Når er det åpent i Brandbu?

Se åpningstider her.

 

- Jeg prøver å bestille, men får beskjed om at E-postadressen min allerede er i bruk...

Hvis du tidligere har opprettet en bruker, og handlet i butikken, må du logge deg på med E-post og kode. Du kan klikke på "Glemt passord" for å få tilsendt nytt.
Hvis du ønsker, kan vi slette din bruker. Da tar du kontakt med oss.

 

- Jeg har ventet lenge nå, hvor er pakken min?

Den dagen vi sender din ordre vil du motta en E-post som forteller at din pakke er sendt. Du finner et sporingsnummer i denne E-posten. Klikk på dette, og se hvor pakken befinner seg. Har du bestilt en liten pakke, som passer i postkassa, skal pakken leveres der. Har du bestilt en større pakke, vil du få en SMS når pakken kan hentes på butikken. Mange, som har valgt "Digipost", får melding om pakker der. Har du fortsatt ikke mottatt pakken din etter en uke, vil vi gjerne høre fra deg. 

 

- Jeg søker, men finner ikke boka...

Når du søker etter bøker eller forfatter må du bruke riktige tegn. Ø eller Ö kan gjøre en forskjell. Æ eller Ä osv.

Det er ikke alltid søkemotoren forstår hva du mener, hvis du ikke skriver riktig.
Når vi registrerer bøker i nettbutikken er vi veldig opptatt av å skrive riktig. Både stavemåte og bruk av tegn og mellomrom. Skriver du feil, kan søkemotoren misforstå.

I forfatterens navn setter vi alltid punktum etter initialer. F.eks: P. D. James. Ikke P D James. Dette hjelper søkemotoren til å finne riktig forfatter, istedet for alt innhold med samme bokstaver.

Vi anbefaler bruk av enkle søkeord, gjerne de skjeldneste. Vil du finne bøker av Knut Hamsun, er søkeordet Hamsun bedre enn søkeordet Knut. Leter du etter en bok om Brandbu, kan du skrive Brandbu istedet for bokens tittel. o.s.v.

Finner du ikke boken du søker kan dette skyldes at vi ikke har den på lager, eller at søkeordet er svakt.

Du kan alltid ringe oss på telefon 45850166 eller sende en E-post til post@boklibris.no  

 

- Jeg vil betale bøkene mine med Vipps, men får det ikke til.

Når du vil betale med Vipps, handler du på vanlig måte.

Når du kommer til kassen, velger du Vipps, og taster inn mobilnummeret ditt.

Deretter må du inn i Vipps-appen på mobilen din og godkjenne beløpet. Handelen vil nå gå igjennom, hvis du har nok penger på konto.
N.B. Første gang du handler med Vipps i en nettbutikk, må du aktivere Vipps for dette. Info om Vipps finner du på Vipps.no.

Et alternativt valg er kort eller Faktura.